2015 Manuel Pons Fontanillas


In Memoriam

Entrevistat pel Diari de Vilanova al seu despatx del Centre Aeri de Vilanova i la Geltrú

Manuel Pons Fontanillas

Vilanova i La Geltrú

8-3-1934 – 16-12-2015


Creador de la primera Escola de Formació Professional de Mecànics d'Aviació de Catalunya i President Fundador de la Fundació Privada Parc Aeronàutic de Catalunya.

Nascut a Vilanova i La Geltrú, la primerenca afició aeronàutica d'en Manuel Pons va quallar en els estius passats a l'escola de vol sense motor del Cerro del Telégrafo, a Rivas Vaciamadrid, on va obtenir la llicència de pilot de Vol a Vela en 1950, volant un dels cinquanta Schulgleiter SG-38 que va fabricar AISA sota llicència de l'empresa que els va dissenyar i vendre massivament a l'Alemanya anterior a la segona guerra mundial.

1950 Aprenent a volar al Cerro del Telégrafo
Estudiant Enginyeria Tècnica Industrial Mecànica, va coincidir durant els estius de servei a les Milícies Aèries Universitàries, amb Emiliano Alfaro Arregui, qui seria cap de l'Estat Major de l'Exèrcit de l'Aire entre 1978 i 1982.

1955 Aeròdrom de Villafría (Burgos) Pilot de Bücker 131
Acabaven els anys 70 quan sent responsable del manteniment industrial de la fàbrica de Pirelli a Vilanova i la Geltrú, i havent desaparegut, sense alternativa, les escoles estatals de formació professional que des del final de la guerra civil es fonamentaven en la segregació escolar als quinze anys d'edat, en Manuel Pons es proposà trobar una via d'aprenentatge que resultés atractiva per als joves que fracassaven en el nou sistema escolar.
Per això va sol·licitar al seu antic company de milícies la cessió de material aeronàutic donat de baixa per el servei, i va invertir importants recursos propis per poder oferir una incipient formació en mecànica i restauració d'aeronaus a Vilanova i La Geltrú.
El 1981 va formalitzar la creació del Centre Aeri de Vilanova i La Geltrú, entitat reconeguda per l'INEM com a col·laboradora per a la formació ocupacional en oficis necessaris per la restauració, el maquetisme, i la construcció aeronàutiques.
El 27 d'Octubre de 1986 el President del Patronat del Museu d'Aeronàutica i Astronàutica i en Manuel Pons, com Director del "Centre Aeri" documentaren la cessió de les quatre aeronaus de l'Exèrcit de l'Aire que des de 1980 s'havien anat rebent, restaurant i instal·lant com a part de l'exposició aeronàutica del Centre Aeri.
Al juny de 1988 es graduava la primera promoció de Tècnics de Manteniment d'Aeronaus formada pel Centre Aeri en col·laboració amb l'Escola Municipal de Formació Ocupacional "La Paperera" d'acord amb el pla d'estudis i de pràctiques del programa "Airframe & Powerplant Mechanics" de la FAA, reconegut per l'Organització d'Aviació Civil Internacional (OACI) i per l'Autoritat Espanyola d'Aviació Civil.
En 1993, davant l'esforç econòmic que comportava satisfer el creixement de la demanda de places i la inversió que es necessitava per formar TMA en l'especialitat de motors de turbina, el Municipi Vilanoví es va fer càrrec de la gestió completa del programa, donant lloc al naixement de l'Escola de Formació Aeronàutica de Vilanova i La Geltrú, la EFAV.
Consolidada la formació de mecànics d'aviació, el següent focus emprenedor de Manuel Pons va passar a ser la creació d'un Museu Aeronàutic de Catalunya, i en 1997 ja havia aconseguit aglutinar al seu voltant un grup dedicat i pro actiu d'aficionats i professionals aeronàutics amb els que va crear la Fundació Privada Parc Aeronàutic de Catalunya, entitat a la que va aportar una important part de la seva col·lecció aeronàutica en qualitat de patrimoni fundacional.
Home de profundes conviccions ètiques, humanista i treballador incansable, amb la seva humil, tranquil·la i positiva aproximació a la resolució de problemes, fruit de tants anys d'experiència professional en el manteniment industrial, va promoure que al juny de 2001 la totalitat de socis de la "Associació d'Amics de l'Aeronàutica" entitat establerta al Prat de Llobregat aprovessin la seva incorporació i la del important patrimoni de Rèpliques i altres elements històrics aeronàutics en el si de la FPAC.
Traslladada la seu social de la Fundació a l'Aeroport de Sabadell, en la seva etapa de presidència executiva de FPAC i mitjançant convenis de col·laboració amb l'Escola Vapor Llonch, va estendre a Sabadell i comarca la important tasca d'integració professional dels joves en risc d'exclusió social a través de tallers de formació ocupacional dedicats a la restauració del patrimoni aeronàutic.
A l'estiu de 2015 donava a la Fundació el seu i tan estimat Schulgleiter SG38, avui en fase final de restauració per Socis Benefactors Voluntaris de la FPAC, alguns d'ells fundadors de l'Associació d'Amics de la Aeronàutica, al Taller de l'edifici CCA que forma part del complex aeroportuari de Barcelona - El Prat, i en ús cedit a la FPAC per AENA Aeroports, S.A.
Que l'esperit amable, integrador i conciliador d'en Manuel Pons, promotor de la FPAC com a lloc de trobada i consens per a la recuperació del patrimoni aeronàutic, la difusió de la cultura aeronàutica i la formació aeronàutica dels joves, i especialment la dels que es troben en risc de exclusió, segueixi inspirant les activitats de tots els Socis Benefactors de la Fundació i faci realitat el seu tan anhelat Museu Aeronàutic de Catalunya.


In Memoriam
Manuel Pons Fontanillas
Vilanova i La Geltrú
8-3-1934 – 16-12-2015

Creador de la primera Escuela de Formación Profesional de Mecánicos de Aviación de Cataluña. Presidente Fundador de la Fundación Privada Parc Aeronàutic de Catalunya.

Nacido en Vilanova i La Geltrú, la temprana afición aeronáutica de Manuel Pons cuajó en los veranos pasados en la escuela de vuelo sin motor del Cerro del Telégrafo, en Rivas Vaciamadrid, donde obtuvo la Licencia de Piloto de Vuelo a Vela en 1950, sobre un Schulgleiter SG-38 de los cincuenta que fabricó AISA bajo licencia de la empresa que los fabricó masivamente en la Alemania anterior a la segunda guerra mundial.
Estudiando Ingeniería Técnica Industrial Mecánica, coincidió durante los veranos de servicio en las Milicias Aéreas Universitarias, con Emiliano Alfaro Arregui, quien sería Jefe del Estado Mayor del Ejército del Aire entre 1978 y 1982.

1956  Piloto de I-115 "Garrapata"  como Suboficial de Complemento (Milicias Aéreas Universitarias)
A finales de los años 70, siendo responsable del mantenimiento industrial de la fábrica de Pirelli en Vilanova i la Geltrú, y habiendo desaparecido, sin alternativa, las escuelas estatales de formación profesional que se fundamentaban, desde el final de la guerra civil, en la segregación escolar a los quince años de edad, Manuel Pons se propuso encontrar una via de aprendizaje que resultase atractiva para los jóvenes que fracasaban en el nuevo sistema escolar.
Para ello solicitó a su antiguo compañero de milicias la cesión de material aeronáutico dado de baja para el servicio, e invirtió importantes recursos propios para poder ofrecer una incipiente formación en mecánica y restauración de aeronaves en Vilanova i La Geltrú.
En 1981 formalizó la creación del Centre Aeri de Vilanova i La Geltrú, entidad reconocida por el INEM como colaboradora para la formación ocupacional en los oficios necesarios para la restauración, el maquetismo, y la construcción aeronáuticas.
El 27 de Octubre de 1986 el Presidente del Patronato del Museo de Aeronáutica y Astronáutica y Manuel Pons, en su calidad de Director del “Centre Aeri” documentaron la cesión del inventario de cuatro aeronaves del Ejército del Aire que desde 1980 se habían ido recibiendo, restaurando e instalando como parte de la exposición aeronáutica del Centre Aeri.
En Junio de 1988 se graduó la primera promoción de Técnicos de Mantenimiento de Aeronaves formada por el Centre Aeri en colaboración con la Escuela Municipal de Formación Ocupacional “La Paperera” de acuerdo con el plan de estudios y de prácticas del programa “Airframe & Powerplant Mechanics” de la FAA, reconocido por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI) y por la Autoridad Española de Aviación Civil.
En 1993, ante el esfuerzo económico que conllevaba satisfacer el crecimiento de la demanda de plazas y la inversión requerida para formar Técnicos de Mantenimiento de Aeronaves en la especialidad de motores de turbina, el Municipio se hizo cargo de la gestión completa del programa. Así nació la Escuela de Formación Aeronáutica de Vilanova i La Geltrú, la EFAV
Consolidada la formación de mecánicos de aviación, el siguiente foco emprendedor de Manuel Pons pasó a ser la creación de un Museo Aeronáutico de Catalunya, y en 1997 ya había logrado aglutinar a su alrededor un grupo dedicado y pro activo de aficionados y profesionales aeronáuticos con los que creó la Fundació Privada Parc Aeronàutic de Catalunya, entidad a la que aportó una importante parte de su colección aeronáutica en calidad de patrimonio fundacional.
Hombre de profundas convicciones éticas, humanista y trabajador incansable, con su humilde, tranquila y positiva aproximación a la resolución de problemas, fruto de tantos años de experiencia profesional en el mantenimiento industrial, promovió que en Junio de 2001 la totalidad de socios de la “Associació d'Amics de l'Aeronàutica” de El Prat de Llobregat aprobasen la incorporación de la entidad y su importante patrimonio de Réplicas y otros elementos históricos aeronáuticos en el seno de la FPAC.
Trasladada la sede social de la Fundación al Aeropuerto de Sabadell, en su etapa de presidencia ejecutiva de FPAC y mediante convenios de colaboración con la Escuela Vapor Llonch, extendió a Sabadell y comarca la importante labor de integración profesional de los jóvenes en riesgo de exclusión social a través de talleres de formación ocupacional dedicados a la restauración del patrimonio aeronáutico
En verano de 2015 donaba a la Fundación su tan estimado Schulgleiter SG38, hoy en fase final de restauración por Socios Benefactores Voluntarios de la FPAC, de los que algunos fueron fundadores de la Associació d'Amics de la Aeronàutica, en el Taller del edificio CCA, del complejo aeroportuario de Barcelona – El Prat, cuyo uso está cedido a la FPAC por AENA Aeropuertos, S.A.
Que el espíritu amable, integrador y conciliador de Manuel Pons, promotor de la FPAC como lugar de encuentro y consenso para la recuperación del patrimonio aeronáutico, la difusión de la cultura aeronáutica y la formación aeronáutica de los jóvenes, y en especial la de los que se encuentran en riesgo de exclusión siga inspirando las actividades de los Socios Benefactores de la FPAC y haga realidad su tan anhelado Museo Aeronáutico de Catalunya.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada