ELS CENTENARIS QUE COMMEMORA L'EXPOSICIÓ
Mitjançant 51 panells gràfics, aeronaus, motors i maquetes, l'exposició convida a conèixer:
- La dimensió emprenedora de Salvador Hedilla i la dels empresaris que el van contractar per dirigir la seva nova àrea industrial
- Centenari de la primera fàbrica d'avions.
- Centenari dels primers vols Barcelona-Mallorca i Barcelona-Santander.
- La dimensió formativa de l'aeronàutica
- Centenari de la primera escola de pilots civils
- La dimensió logística de l'aeronàutica
- Centenari dels primers vols punt a punt que mostraren la necessitat de disposar de camps permanents i dedicats a les operacions aèries i als serveis de manteniment i reparació d'aeronaus.
- Centenari de la primera infraestructura dedicada exclusivament a l'activitat aeronàutica; el camp d'aviació de La Volateria, al Prat de Llobregat.
- La dimensió esportiva de l'aeronàutica
- Centenari del primer Aero Club de Catalunya
- La dimensió econòmica de l'aeronàutica
- Centenari de la primera fàbrica d'avions i per tant dels professionals en estructures i motors d'aviació.
- Centenari de la primera escola de pilots concebuda com una activitat formativa empresarial.
- Centenari dels primers vols orientats al transport
- Centenari del primer camp d'aviació dedicat a la formació de pilots
- Centenari del primer camp d'aviació amb mecànics dedicats al manteniment d'aeronaus, i posteriorment, en 1919, al transport aeri.
Després
d'un primer intent de fabricació d'avions amb llicència Alemanya,
fallit en 1914 per l'inici de la Guerra Europea, en gener de 1916,
Pujol Comabella i Cia contractava a Salvador Hedilla, un
emprenedor, prestigiós i qualificat aviador Càntabre, pioner de la
publicitat aèria, com a director tècnic per millorar els dissenys i
fabricar aeronaus, amb llicència Francesa, a la fàbrica del
carrer d'Almogàvers de Sant Martí de Provençals, avui un barri de
Barcelona.
El 2 de juliol de 1916, amb un avió “monocoque” Salvador Hedilla feia el primer vol entre Catalunya i les Illes Balears, enlairant-se des d'un camp preparat per a l'ocasió al paratge de “La Volateria” del Prat de Llobregat, i aterrant dues hores i vuit minuts mes tard a un camp de Son Sunyer, per evitar la multitud que l'esperava al camp inicialment previst, a Palma de Mallorca.
L'èxit i la cobertura mediàtica del vol d’Hedilla fou clau en la realització del primer vol entre Barcelona i Santander i en la consolidació d'una incipient economia aeronàutica al “Camp d'Aviació” del Prat de Llobregat, el bressol en el que s'hi establíren un taller de manteniment d'aeronaus, una escola de pilots i es activitats de vol de l'Aeroclub de Catalunya. Activitats econòmiques que s'expandiren en 1919, quan el govern de Madrid publicà al BOE la qualificació del “Camp d'Aviació del Prat” com a aeròdrom obert al Transport Comercial i Internacional.
En el decurs del centenar d'anys que va des del vol d'Hedilla i l'establiment de la primera Escola de Pilots de Catalunya fins avui, Catalunya s'ha dotat de Centres de Formació en totes les professions necessàries per impulsar l'Economia Aeronàutica, peça clau en la construcció i projecció exterior de l'Economia de Catalunya, com son les de Tècnic de Manteniment d'Aeronaus, Tripulant de Cabina de Passatgers, Gestió Aeronàutica i Enginyeria Aeronàutica i Aeroespacial, en totes les seves especialitats.
El 2 de juliol de 1916, amb un avió “monocoque” Salvador Hedilla feia el primer vol entre Catalunya i les Illes Balears, enlairant-se des d'un camp preparat per a l'ocasió al paratge de “La Volateria” del Prat de Llobregat, i aterrant dues hores i vuit minuts mes tard a un camp de Son Sunyer, per evitar la multitud que l'esperava al camp inicialment previst, a Palma de Mallorca.
L'èxit i la cobertura mediàtica del vol d’Hedilla fou clau en la realització del primer vol entre Barcelona i Santander i en la consolidació d'una incipient economia aeronàutica al “Camp d'Aviació” del Prat de Llobregat, el bressol en el que s'hi establíren un taller de manteniment d'aeronaus, una escola de pilots i es activitats de vol de l'Aeroclub de Catalunya. Activitats econòmiques que s'expandiren en 1919, quan el govern de Madrid publicà al BOE la qualificació del “Camp d'Aviació del Prat” com a aeròdrom obert al Transport Comercial i Internacional.
En el decurs del centenar d'anys que va des del vol d'Hedilla i l'establiment de la primera Escola de Pilots de Catalunya fins avui, Catalunya s'ha dotat de Centres de Formació en totes les professions necessàries per impulsar l'Economia Aeronàutica, peça clau en la construcció i projecció exterior de l'Economia de Catalunya, com son les de Tècnic de Manteniment d'Aeronaus, Tripulant de Cabina de Passatgers, Gestió Aeronàutica i Enginyeria Aeronàutica i Aeroespacial, en totes les seves especialitats.
INDEX DELS PANELLS GRÀFICS DE L'EXPOSICIÓ
01 1910 El Primer Vol Mecànic
02 1910 Les
Primeres Exhibicions Aèries
03 1915-2016 La
Publicitat Aèria
04 1910-1921 Pujol,
Comabella i Companyia – Tallers Hereter
05 1882-1917 Salvador
Hedilla
06 1916 El
Primer Vol Barcelona-Mallorca (2/7/1916) – El Primer Vol
Barcelona-Santander (5 al 15/8/1916)
07 1910-1918 Els
Mecànics Pioners – El camp de “La Volateria”, el “Bressol de
l'Aviació a Catalunya”
08 1904-1951 La
Hispano Suiza (1904-1946) – Elizalde (1917-1951)
09 1916-1928 Aeroclub
de Cataluña (1916-1924)
La Penya de l'Aire (1923-1925) – La Lliga Aeronàutica de Catalunya (1926-1928)
La Penya de l'Aire (1923-1925) – La Lliga Aeronàutica de Catalunya (1926-1928)
10 1916-1919 Els
Pilots Pioners de Catalunya
11 1919-1931 Latecoère
(1917-1927) – Aeropostale (1927-1931) – Iberia (1927-1931)
12 1923-1938 Els
Tres Aeròdroms d'El Prat de Llobregat
13 1924-2016 Fotografia
Aèria i Periodisme
14 1928-1969 La
Dona i l'Aviació a Espanya
15 1929-1982 La
Fotogrametria Aèria
16 1928-1945 Lufthansa
(1928-1945) – Air France (1933-1938) – S.A.N.A. (1928-1933) –
Ala Littoria (1934-1943)
17 1929-1933 El
Graff Zeppelin Visita Barcelona – C.L.A.S.S.A. (1929-1931) –
L.A.P.E. (1932-1939)
18 1928-1932 La
Formació i l'Esport Aeronàutics
19 1930-2004 Les
Pioneres de l'Aviació Catalana: Mari Pepa Colomer
20 1933-1936 Les
Federacions Aèries Catalanes
21 1934-2005 Les
Pioneres de l'Aviació Catalana: Dolors Vives i Rodón
22 1916-1939 L'Impulsor
de l'Aviació a Catalunya: Josep Canudas i Busquets
23 1936-1938 L'Aviació
Civil de Catalunya en Guerra
24 1936-1938 La
Indústria Aeronàutica Militaritzada – La Destrucció de
l'Economia Aeronàutica a Catalunya
25 1939-1948 Iberia
1939: “Volver a empezar” – AVIACO 1948 “Aviación y Comercio”
26 1939-1959 Aeropuerto
Muntadas (1941-1949) – Aeropuerto Transoceánico de Barcelona
(1949-1959)
27 1939-2016 El
Vol a Vela des de 1939
28 1939-2016 Volar
amb Avions Lleugers
29 1946-2016 Els
Pilots i els Tripulants de Cabina
30 1950-1960 Els
Primers Xàrters
31 1960-1969 Els
Primers Reactors – La Nova Terminal de l'Aeroport de Barcelona
(1969)
32 1935-2016 Aeroport
de Reus: d'Aeroclub a Xàrters
33 1974-1976 El
Puente Aéreo – La Terminal de Càrrega de l'Aeroport de Barcelona
34 1976-2016 Turisme
I Esport. Volar en Globus d'Aire Calent
35 1983-2016 Territori,
Turisme i Protecció Civil.
36 1970-2016 El
Vol Lliure.
37 1978-1992 El
Control del Trànsit Aeri – BARCELONA 1992, La XXV Olimpiada
38 1982-2007 L'Odissea
Professional dels Tècnics de Manteniment d'Aeronaus (TMA)
39 1996-2009 La
Terminal Corporativa – El Plan Barcelona 1999
40 1970-2010
Grans Avions (1970-1990) i Aviació Regional (1990-2010)
41 1967-2016 Girona-Costa
Brava: del Xàrter al Low Cost (1967-2002) i del Low Cost al Xàrter
(2003-2016)
42 2004-2016 L'Enginyeria
Aeronàutica i la Gestió Aeronàutica
43 1935-2016 Turisme
i Esport: Volar en Avions Ultralleugers.
44 2009-
2016 La “Nova” Terminal T2 – L'Hangar Iberia.
45 2002-2016 El
Manteniment de les Aeronaus.
46 2009-2016 L'Airbus
A-380 a Barcelona.
47 2003-2016 L'Estudi
Aeri Digital del Territori.
48 1976-1994 Recuperar
la Memòria Aeronàutica.
49 1995-2004 Consolidar
la Memòria Aeronàutica .
50 2004-2016 Comunicar
la Memòria Aeronàutica.
51 1997-2016 Gestionar
el Patrimoni Aeronàutic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada