INTRO CAT


ELS CENTENARIS QUE COMMEMORA L'EXPOSICIÓ


Mitjançant 51 panells gràfics, aeronaus, motors i maquetes, l'exposició convida a conèixer: 

  • La dimensió emprenedora de Salvador Hedilla i la dels empresaris que el van contractar per dirigir la seva nova àrea industrial
    • Centenari de la primera fàbrica d'avions.
    • Centenari dels primers vols Barcelona-Mallorca i Barcelona-Santander.
  • La dimensió formativa de l'aeronàutica
    • Centenari de la primera escola de pilots civils
  • La dimensió logística de l'aeronàutica
    • Centenari dels primers vols punt a punt que mostraren la necessitat de disposar de camps permanents i dedicats a les operacions aèries i als serveis de manteniment i reparació d'aeronaus.
    • Centenari de la primera infraestructura dedicada exclusivament a l'activitat aeronàutica; el camp d'aviació de La Volateria, al Prat de Llobregat.

  • La dimensió esportiva de l'aeronàutica
    • Centenari del primer Aero Club de Catalunya
  • La dimensió econòmica de l'aeronàutica
    • Centenari de la primera fàbrica d'avions i per tant dels professionals en estructures i motors d'aviació.
    • Centenari de la primera escola de pilots concebuda com una activitat formativa empresarial.
    • Centenari dels primers vols orientats al transport
    • Centenari del primer camp d'aviació dedicat a la formació de pilots
    • Centenari del primer camp d'aviació amb mecànics dedicats al manteniment d'aeronaus, i posteriorment, en 1919, al transport aeri.


Després d'un primer intent de fabricació d'avions amb llicència Alemanya, fallit en 1914 per l'inici de la Guerra Europea, en gener de 1916, Pujol Comabella i Cia contractava a Salvador Hedilla, un emprenedor, prestigiós i qualificat aviador Càntabre, pioner de la publicitat aèria, com a director tècnic per millorar els dissenys i fabricar aeronaus, amb llicència Francesa, a la fàbrica del carrer d'Almogàvers de Sant Martí de Provençals, avui un barri de Barcelona.

El 2 de juliol de 1916, amb un avió “monocoque” Salvador Hedilla feia el primer vol entre Catalunya i les Illes Balears, enlairant-se des d'un camp preparat per a l'ocasió al paratge de “La Volateria” del Prat de Llobregat, i aterrant dues hores i vuit minuts mes tard a un camp de Son Sunyer, per evitar la multitud que l'esperava al camp inicialment previst, a Palma de Mallorca.

L'èxit i la cobertura mediàtica del vol d’Hedilla fou clau en la realització del primer vol entre Barcelona i Santander i en la consolidació d'una incipient economia aeronàutica al “Camp d'Aviació” del Prat de Llobregat, el bressol en el que s'hi establíren un taller de manteniment d'aeronaus, una escola de pilots i es activitats de vol de l'Aeroclub de Catalunya. Activitats econòmiques que s'expandiren en 1919, quan el govern de Madrid publicà al BOE la qualificació del “Camp d'Aviació del Prat” com a aeròdrom obert al Transport Comercial i Internacional.

En el decurs del centenar d'anys que va des del vol d'Hedilla i l'establiment de la primera Escola de Pilots de Catalunya fins avui, Catalunya s'ha dotat de Centres de Formació en totes les professions necessàries per impulsar l'Economia Aeronàutica, peça clau en la construcció i projecció exterior de l'Economia de Catalunya, com son les de Tècnic de Manteniment d'Aeronaus, Tripulant de Cabina de Passatgers, Gestió Aeronàutica i Enginyeria Aeronàutica i Aeroespacial, en totes les seves especialitats.


INDEX DELS PANELLS GRÀFICS DE L'EXPOSICIÓ


01 1910 El Primer Vol Mecànic

02 1910 Les Primeres Exhibicions Aèries

03 1915-2016 La Publicitat Aèria

04 1910-1921 Pujol, Comabella i Companyia – Tallers Hereter

05 1882-1917 Salvador Hedilla

06 1916 El Primer Vol Barcelona-Mallorca (2/7/1916) – El Primer Vol Barcelona-Santander (5 al 15/8/1916)

07 1910-1918 Els Mecànics Pioners – El camp de “La Volateria”, el “Bressol de l'Aviació a Catalunya”

08 1904-1951 La Hispano Suiza (1904-1946) – Elizalde (1917-1951)

09 1916-1928 Aeroclub de Cataluña (1916-1924)
La Penya de l'Aire (1923-1925) – La Lliga Aeronàutica de Catalunya (1926-1928)

10 1916-1919 Els Pilots Pioners de Catalunya

11 1919-1931 Latecoère (1917-1927) – Aeropostale (1927-1931) – Iberia (1927-1931)

12 1923-1938 Els Tres Aeròdroms d'El Prat de Llobregat

13 1924-2016 Fotografia Aèria i Periodisme

14 1928-1969 La Dona i l'Aviació a Espanya

15 1929-1982 La Fotogrametria Aèria

16 1928-1945 Lufthansa (1928-1945) – Air France (1933-1938) – S.A.N.A. (1928-1933) – Ala Littoria (1934-1943)

17 1929-1933 El Graff Zeppelin Visita Barcelona – C.L.A.S.S.A. (1929-1931) – L.A.P.E. (1932-1939)

18 1928-1932 La Formació i l'Esport Aeronàutics

19 1930-2004 Les Pioneres de l'Aviació Catalana: Mari Pepa Colomer

20 1933-1936 Les Federacions Aèries Catalanes

21 1934-2005 Les Pioneres de l'Aviació Catalana: Dolors Vives i Rodón

22 1916-1939 L'Impulsor de l'Aviació a Catalunya: Josep Canudas i Busquets

23 1936-1938 L'Aviació Civil de Catalunya en Guerra

24 1936-1938 La Indústria Aeronàutica Militaritzada – La Destrucció de l'Economia Aeronàutica a Catalunya

25 1939-1948 Iberia 1939: “Volver a empezar” – AVIACO 1948 “Aviación y Comercio”

26 1939-1959 Aeropuerto Muntadas (1941-1949) – Aeropuerto Transoceánico de Barcelona (1949-1959)

27 1939-2016 El Vol a Vela des de 1939

28 1939-2016 Volar amb Avions Lleugers

29 1946-2016 Els Pilots i els Tripulants de Cabina

30 1950-1960 Els Primers Xàrters

31 1960-1969 Els Primers Reactors – La Nova Terminal de l'Aeroport de Barcelona (1969)

32 1935-2016 Aeroport de Reus: d'Aeroclub a Xàrters

33 1974-1976 El Puente Aéreo – La Terminal de Càrrega de l'Aeroport de Barcelona

34 1976-2016 Turisme I Esport. Volar en Globus d'Aire Calent

35 1983-2016 Territori, Turisme i Protecció Civil.

36 1970-2016 El Vol Lliure.

37 1978-1992 El Control del Trànsit Aeri – BARCELONA 1992, La XXV Olimpiada

38 1982-2007 L'Odissea Professional dels Tècnics de Manteniment d'Aeronaus (TMA)

39 1996-2009 La Terminal Corporativa – El Plan Barcelona 1999

40 1970-2010 Grans Avions (1970-1990) i Aviació Regional (1990-2010)

41 1967-2016 Girona-Costa Brava: del Xàrter al Low Cost (1967-2002) i del Low Cost al Xàrter (2003-2016)

42 2004-2016 L'Enginyeria Aeronàutica i la Gestió Aeronàutica

43 1935-2016 Turisme i Esport: Volar en Avions Ultralleugers.

44 2009- 2016 La “Nova” Terminal T2 – L'Hangar Iberia.

45 2002-2016 El Manteniment de les Aeronaus.

46 2009-2016 L'Airbus A-380 a Barcelona.

47 2003-2016 L'Estudi Aeri Digital del Territori.

48 1976-1994 Recuperar la Memòria Aeronàutica.

49 1995-2004 Consolidar la Memòria Aeronàutica .

50 2004-2016 Comunicar la Memòria Aeronàutica.

51 1997-2016 Gestionar el Patrimoni Aeronàutic.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada